La 22 aprilie s-a produs cea mai mare catastrofa naturala maritima cunoscuta. Aceasta a fost provocata de compania petroliera British Petroleum (BP), după scufundarea platformei Deepwater Horizon, în Golful Mexic. Datorita aceste catastrofe sunt deversaţi zilnic între 30.000 şi 60.000 de barili de ţiţei, din puţurile aflate la o adâncime de 1.500 mi. Mareea neagra a ajuns pe coasta statului
Purtatorul de cuvant al Casei Albe, Robert Gibbs spunea: “Ne confruntam cu un dezastru de o magnitudine fara precedent in termenii efectului pe care il are asupra Golfului Mexic. Facem tot ceea ce este posibil uman si tehnologic pentru a face fata situatiei”
Astfel, autoritatile americane continua sa acuze BP ca incerca sa ascunda adevaratul impact al accidentului.
Echipa de investgatie a accidentului este condusa de doi veterani ai politicii americane: fostul senator democrat Bob Graham si fostul sef al agentiei americane pentru protectia mediului, republicanul William Reilly. Acestia au fost cooptati in echipa de investigare a accidentului in contextul in care criticile la adresa guvernului american, pentru felul in care gestioneaza criza sau inmultit de la o zi la alta. Modelul dupa care este alcatuita echipa ce va conduce investigatia este similar cu cel care a stat la baza comisiei care a cercetat explozia navei spatiale Challenger in 1986.
Până acum, responsabilii BP au fost audiaţi de Congresul American. Obama avertizează că nu se lasă păcălit de "spectacolul ridicol" oferit de BP în timpul audierilor şi vrea acum o anchetă independentă (din surse oficiale de la Casa Albă).
O anchetă care să vizeze nu doar compania BP, cat şi companiile Trasocean, proprietara echipamentului care a explodat şi s-a scufundat şi Halliburton, care a realizat cofrajul puţului de petrol, din care zilnic se varsă acum o cantitate enormă de ţiţei în adâncurile Oceanului Atlantic este pe rol si va fi aprobata de Congresul American.
Experţii, in schimb, avertizează că amploarea catastrofei este mult mai mare decât se estima: cea mai mare pată de petrol are 5 km lăţime şi peste 90 de metri grosime. Păturile de ţiţei au provocat deja o scădere cu 30% a cantităţii de oxigen, ameninţând să distrugă "toată fauna marină în cel mult două luni".
În acest context, specialiştii se tem că scurgerile zilnice de hidrocarburi, pe care le estimează chiar şi de 20 de ori mai mari decât cele declarate de BP ar putea face ca nivelul oxigenului existent în apele Golfului să scadă atât de mult, încât tot ecosistemul din zonă să fie distrus.
Pe de alta parte, BP a anunţat că a reuşit să pompeze petrol din adâncuri, cu ajutorul unei conducte de peste un kilometru, numită seringa. Operaţiunea a fost parţial sistată la scurt timp, din cauza unor probleme tehnice.
Problemele economice si turistice
Regiunile turistice din
Studiul NOAA afirmă că petrolul deversat în Golful Mexic ar putea fi transportat de curenţii marini până la extremitatea sudică a Floridei, unde se află arhipelagul Keys, dar şi către plajele din
Probabilitatea de poluare a litoralului din vestul Floridei este estimată de la 1 la 20%, în timp ce pentru plajele din Miami şi arhipelagul Keys probabilitatea este de la 61 la 80%, conform studiului NOAA, bazat pe o simulare care prevede deversarea a 33.000 de barili de petrol timp de 90 de zile.
Cu cele 80 de milioane de vizitatori pe an, Florida este una dintre destinaţiile favorite pentru americani şi turişti străini care îşi petrec vacanţele în USA, iar veniturile din turism ale Floridei sunt estimate la 80 de miliarde de dolari anual.
Informatii de ultima ora
Doua submarine rusesti de conceptie unica ar putea opri scurgerea de petrol!
Desi compania BP reuseste sa adune in jur de 10.000 de barili de petrol pe zi, folosind un dispozitiv care aspira titeiul in vase aflate la suprafata, mii de barili continua, insa, sa se imprastie zi de zi de pe fundul oceanului.
Insa problema trebuie discutata serios intre guvernele celor doua tari si ca echipajele celor doua submersibile de mare adancime ar avea nevoie de ajutorul unei echipe internationale pentru stabilirea tuturor detaliilor si poate si de un dispozitiv special atasat submarinelor, intrebandu-se mirat de ce BP si guvernul american nu le-au cerut ajutorul de la bun inceput.
Chernyaev asigura ca cele doua submersibile sunt singurele vase de mare adancime din lume care pot opri scurgerea si ca inca mai e timp pentru stoparea dezastrului. „Submarinele noastre sunt unice. Sunt doua si se pot scufunda si lucra simultan. Totodata, sunt indeajuns de puternice pentru a li se putea instala orice echipament suplimentar”.
PENTRU INFORMARE!
„In lume exista doar patru vase care se pot scufunda pana la 6.000 de metri adancime – Mir (Rusia), Nautile (Franta), si Shinkai (Japonia). Mir este catalogat drept cel mai bun si avem si o echipa foarte experimentata de specialisti”, spune Chernyaev.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu